‘Virga Watte?’-toolkit made by lerarenopleiding UCLL

De unieke lesbox ‘Virga Watte?’ van UCLL biedt een interactieve verkenning van het verleden, heden en de toekomst van de Virga Jessefeesten, met als doel kinderen en jongeren tussen 10 en 14 jaar op een boeiende manier kennis te laten maken met deze eeuwenoude traditie.

Hogeschool UCLL ontwikkelde de eerste educatieve ‘Virga Watte?’-toolkit in samenwerking met het Virga Jessecomité en met steun van het Fonds Vrienden van de Virga Jessefeesten, de Stad Hasselt en de Provincie Limburg. De inhoud van de toolkit richt zich op verschillende vakgebieden, waaronder Wereldoriëntatie, Muzische vorming, Levensbeschouwing, Taal en Nederlands voor het lager onderwijs naast Godsdienst, Geschiedenis, Kunst en creatie, Taal en Nederlands voor het secundair onderwijs.

Een eigentijdse ontdekkingstocht

De ‘Virga Watte?’-toolkit bevat 18 stimulerende opdrachten die leerlingen zowel individueel als in klasverband kunnen uitvoeren. In plaats van traditionele teksten en kleurprenten, biedt de toolkit een eigentijdse ontdekkingstocht met educatieve en activerende materialen. Enkele voorbeelden van de inhoud van de ‘Virga Watte?’-toolkit zijn, onder andere: het verhaal achter ‘Motherboards’, het eerste katholieke skateboardbedrijf; of een podcast over een Dolende Man die de weg kwijt is; en een oriëntatie op de ommegang met behulp van ArcGIS StoryMaps.

“We zijn heel blij met deze innovatieve toolkit, die niet alleen educatief is, maar vooral ook de rijke traditie en waarden van de Virga Jessefeesten op een eigentijdse en boeiende manier belicht”, aldus Luc Smeets, voorzitter Virga Jessecomité. “De toolbox is het resultaat van een creatief proces van onze UCLL Lerarenopleiding lager en secundair onderwijs in samenwerking met een Hasseltse school. En we zijn trots op het mooie eindresultaat en hopen dan ook dat heel wat jongeren via de tool aan de slag gaan met een waardevolle traditie zoals de Virga Jessefeesten”, vult Ron Claessens, docent Lerarenopleiding van Hogeschool UCLL aan.

Marc Vandewalle, Algemeen directeur UCLL besluit: “Zowel in het uiteindelijke resultaat als in het proces is de ‘Virga Watte?’-toolkit een toonbeeld van Moving Minds, een kernwaarde waar onze hogeschool voor staat. Dit project is opgezet in samenwerking met regionale partners zoals het Virga Jessecomité en in co-creatie met lokale leerkrachten. Hierdoor vormt de toolkit een waardevolle toevoeging aan het curriculum, waarbij leerkrachten en leerlingen op een interactieve manier kunnen leren over hùn cultureel erfgoed.”

De ‘Virga Watte?’-toolkit is sinds deze week beschikbaar voor scholen. ​ Voor meer informatie over de toolkit en hoe deze te verkrijgen, kunnen geïnteresseerde scholen en/of verenigingen terecht op www.virgawatte.be.